Продавець Книжкова Літера розвиває свій бізнес на Prom.ua 11 років.
Знак PRO означає, що продавець користується одним з платних пакетів послуг Prom.ua з розширеними функціональними можливостями.
Порівняти можливості діючих пакетів
Bigl.ua — приведет к покупке
Кошик
193 відгуків
+380 (98) 076-02-17
+380 (50) 750-29-55
+380 (63) 796-30-60

Дизайн та освітлення. Детальний додаток #3

Використання денного світла в будівлях (придбати книгу тут)

Світло дозволяє нам відчувати внутрішні простори — тому дизайн освітлення є одним із найважливіших компонентів архітектури. Концепція освітлення визначає зовнішній вигляд простору, який зміниться в разі маніпулювання світлом. За кілька секунд ми отримуємо візуальну інформацію про простір, у якому ми перебуваємо, щоби відчувати себе в ньому без проблем.

Реакція, яка в нас є на простір, будь-яка симпатія чи антипатія, які він може викликати в нас,— це не просто результат відчуття, викликаного світлом, що вражає сітківку, вона пов'язана з іншими відчуттями, які відбуваються асоціативно під час зорового сприйняття і значною мірою сприяють формування візуальної інформації.

Простір і користувач взаємно впливають один на одного. Свідоме сприйняття простору — це абстракція, творчий процес, який залежить від нашого емоційного стану, досвіду і знань так само, як сприйняття шуму, запаху і кольору. До всесвітнього введення електричного світла, трохи більш ніж 100 років тому, всі побудовані простори були розраховані на денне освітлення. Винахід флуоресцентної лампи в середині 20-го століття приніс кращу ефективність у порівнянні з лампочкою розжарювання і, отже, поліпшив економічну ефективність.

У фойє прозорі «острови світла» підкреслюють певні області. Поглинає і увагу, і світло, стіна навпроти входу і вид на внутрішній двір (вид на рослини). Основний тип світильника — круглий світильник втоплений у стелю. Складна технічна система управління світлом прихована від погляду: залежно від вимог рефлектори створюють фокусовані промені на балки, широкі промені чи асиметричні світлові конуси, утворюючи широкий репертуар світлових сцен.

Це призвело до зміни концепцій освітлення. Зокрема, в 1980-х роках було збудовано чимало автономних відкритих планувальних офісів із вбудованими системами штучного освітлення і вентиляції з централізованим управлінням. Сьогодні тенденція полягає в максимальному використанні денного світла, оскільки було визнано, що замість підвищення продуктивності безперервне постійне освітлення негативно впливає на здоров'я співробітників, зменшуючи продуктивність і мотивацію. У приватних будинках і в общественных місцях залежність від поєднання денного світла і штучного освітлення використовується для збільшення візуальної роботи комфорту та економічної ефективності.

Фотографії і план поверхів показують стандартний офісний простір на західній стороні. Скління майже в підлогу кімнати, надає багатий огляд навколишнього простору і забезпечує оптимальну денну освітленість. Одного вентильована «скляна» шкіра утворює буферну зону перед внутрішнім склінням, у якому встановлені перфоровані венеціанські жалюзі як захист від тепла і відблисків. Внутрішнє скління скеровує денне світло на стелю і в глибину кімнати (див. стор. 44-45). Штучне освітлення підпорядковується концепції денного світла: для робочих місць стандартні світильники використовують дуже високий ступінь непрямого світла. Вони розташовані поруч із вікнами і використовують рефлекторні властивості стелі.

Освітлення має відповідати візуальним та обов'язковим потребам. Щоби полегшити хорошу орієнтацію вдома та на робочому місці, слід унікати стомлюючого, лабораторного та рівномірного освітлення або динамічних світлових ефектів, які викликають роздратування. Ідентифікація з нашим середовищем є одним із найважливіших критеріїв нашого фізичного, розумового та духовного добробуту. Функціональні, естетичні та емоційні аспекти взаємно залежні. Дуже популярні концепції, які формують синергію у використанні денного та штучного світла.

Слід зазначити, що використання денного світла в архітектурі є субтрактивним процесом, досягаючим внутрішньої частини будівлі, у тій годину як освітлення штучним світлом є додатковим процесом, «який всередині простору повинен бути створений люмен за люменом» (Волкер Шульц).

Подальший розділ включає кілька прикладів успішних концепцій сучасного освітлення, які добре використовують якості денного світла, ефективно доповнюючи їх штучним світлом.

Фотографії і план поверхів показують стандартний офісний простір на західній стороні. Скління майже в підлогу кімнати, надає багатий огляд навколишнього простору і забезпечує оптимальну денну освітленість. Одного вентильована «скляна» шкіра утворює буферну зону перед внутрішнім склінням, у якому встановлені перфоровані венеціанські жалюзі як захист від тепла і відблисків. Внутрішнє скління скеровує денне світло на стелю і в глибину кімнати (див. стор. 44-45). Штучне освітлення підпорядковується концепції денного світла: для робочих місць стандартні світильники використовують дуже високий ступінь непрямого світла. Вони розташовані поруч із вікнами і використовують рефлекторні властивості стелі.

 

Світильники в кафетерії забезпечують рівномірний розподіл світла всім просторм, який не належить столів. Маленькі підвісні світильники створюють «світлові стимули» та легкі акценті.

Щоби повністю прочитати книгу — вам потрібно придбати її тут :)

Приклад: робоче місце

Освітлення робочого місця, чи то в адміністративному чи виробничому секторі, має забезпечуваті здорову, безпечне та зручне робоче середовище. З огляду на ці три чинники, можна вказати такі критерії природного і штучного освітлення для хорошої та ефективної візуальної роботи:

• освітлення

• однаковість (за місцем роботи)

• умови яскравості в полі зору

• уникнення відблисків

• розподіл світла (у внутрішніх приміщеннях)

• колірні властивості світла

Диспетчерська залу (1-й етап будівництва, 1992 рік)

 

Часті нещасні випадки, помилки і загальна продуктивність безпосередньо пов'язані з якістю освітлення. Для того, щоби працююча людина підтримувала постійний рівень продуктивності, вона вимагає коротких періодів розслаблення, у яких інші сенсорні стимули знімають монотонність; вона у такий спосіб уникає як фізичних, так і психічних симптомів втоми. Зазвичай, в офісних приміщеннях із денним освітленням із вікон можна отримати достатнє освітлення. З іншого боку, нічна робота чи робота по змінах тягне за собою роботу проти природного біоритму. Американські вчені виявили, що у випадку рівня освітленості вищого за 2 000 люкс секреція мелатоніну (гормону сну) може бути пригнічена чи відкладена, а рівень освітленості 500 люкс, який зазвичай трапляється в офісах, не впливає на фізичне самопочуття суб'єкта. Яскраве робоче середовище підвищує фізичну активність і, отже, є одним із чинників, що сприяють підвищенню продуктивності. З іншого боку, надмірна кількість світла може мати протилежний ефект, посилюючи втому. Залежно від умів роботи необхідно враховувати індивідуальні вимоги до освітлення і пріоритетні інтереси для досягнення найкращих результатів.

Офісне приміщення в прибудові, 2001 рік «Офісна концепція 2010» передбачає гнучкі робочі місця «без паперу», які відрізняються за характером і вибираються користувачами за бажанням кожен день. Світло дає свій внесок у конкретну атмосферу шкірного робочого місця. Відкріті екстравертивні зони контрастують із закритими інтровертивними просторами, в яких зменшуються зорові стимули та навантаження.
Фойє адміністративної будівлі (перший етап будівництва, 1992 рік)

Щоби повністю прочитати книгу — вам потрібно придбати її тут :)

Приклад: лікарня

Здається дивним, що римський архітектурний теоретик Вітрувій в I столітті до н. е. шукав рішення для застосування знань про цілющі властивості світла в архітектурі, а терапевтичний ефект освітлення в будівлі лікарні був повністю чи частково проігнорований до останніх десятиліть XX століття. У лікарнях домінують високотехнологічні медичні апарати, які здатні досліджувати пацієнта за окремими функціональними сутностями, проте не охоплюючи людину загаль — нехтуючи взаємодією психіки і соми. Останнім годиною архітектори та дизайнери зосередилися на цілісному підході до дизайну та архітектури інтер'єру єру. Чимало лікарняних операторів визнали — частково через економічний тиск — що так звані «чинники добробуту» мають позитивний вплив на процес одужання. Одним із таких чинників є ретельно сплановане використання світла в якості терапевтичного інструменту.

Більш ефективні послуги та комфорт створюють стимулюючу середу, зменшують потребу в ліках і скорочують час, проведений у лікарні. Добре збалансований дизайн денного світла і штучного освітлення не тільки корисний для пацієнтів, але і для персоналу лікарні. Гармонійна світла атмосфера покращує фізичний стан шкірного, зменшує стрес та страх, і створює атмосферу комфорту.

Приклад: Спортивний зал

Денне світло також відіграє важливу роль у шкільних будівлях і спортивних залах. У деяких випадках у рішеннях доводитися миритися із суперечливими вимогами, такими як високий рівень денного світла, низький коефіцієнт тепловиділення і уникнення відблисків. Спортивний зал Burgweinting Primary School в Регенсбурзі був розроблений відповідно до інноваційної концепції (мал. 17, 18). Він має скляні фасади з усіх боків, водночас скління змінюється залежно від орієнтації за сторонами світу.

Спортивний зал у початковій школі Burgweinting,
Архітектори Flegensburg: Tobias Ruf, Regensburg Architects Department
Фотоелектричні елементи інтегровані в ізоляційне скління на південний боці зали. Вони виробляють енергію і забезпечують захист від сонця. Скло також покрито світлорозсіювальною плівкою всередині.

Це зроблено для задоволення вищевказаним вимогам без використання спеціальних будівельних елементів, які, як правило, механізовані і, отже, потребують обслуговування. Фасад, що виходить на південь, виконано з фотоелектричного ізолюючого скла, яке поглинає велику частину теплового випромінювання (захист від сонця), і водночас — незважаючи на великі області затінення фотоелектричними модулями — пропускає достатню кількість денного світла в зал (коефіцієнт пропускання світла).

Необхідна для цього відстань у 20 мм між окремими модулями була визначена в результаті експерименту із симуляції освітлення в Інституті Фраунхофера у Фрайбурзі. Щоб уникнути сильних світло-тіньових контрастів із внутрішнього боку, внутрішні скла були вкриті світлою матовою плівкою. Вона викривляє та розсіює світло, освітлюючи спортивний зал без відблисків. Позитивним побічним ефектом є те, що фасад виробляє електроенергію, яка надається в загальну мережу.

Оскільки східний і західний фасади створювали невелику сонячну емісію, то ці боки спортивного залу не були оснащені фотоелектричними модулями. Напівпрозорий світлорозсіювальний склопакет (Okalux K) використовувався для забезпечення безвідблискового дифузного освітлення залу. Північний бік обладнань стандартним низькоемісійним склом, яке забезпечує максимальну подачу розсіяного світла і відкриває вид на небо.

 

Світлове моделювання підтвердило, що рівень денного світла був достатнім у всіх точках залу, але, водночас, помітно підвищений у центрі, ніж із боків. Для компенсації цієї зміни яскравості, підлога в периферійних зонах (поза ігровим полем) була вкрита більш яскравим лінолеумом, ніж у центрі.

Якісна концепція освітлення для внутрішніх приміщень сприяє нормальному самопочуттю. Передусім, це досягається максимальним використанням денного світла з його динамічними якостями і гарантованими властивостями. Моделювання денного світла штучним може дати тільки наближений ефект. Якщо денне світло недоступне чи його доступний рівень низький, то воно мусить бути доповнено штучним освітленням.

Спортивний зал у початковій школі Burgweinting,
Архітектори Flegensburg: Tobias Ruf, Regensburg Architects Department
Фотоелектричні елементи інтегровані в ізоляційне скління на південний боці зали. Вони виробляють енергію і забезпечують захист від сонця. Скло також покрито світлорозсіювальною плівкою всередині.

Відсутність мерехтіння і можливість контролювати рівень освітленості та яскравості, а також гарну передачу кольору, дає можливість штучному освітленню відігравати сильну допоміжну роль у поєднані з денним світлом. Крім того, з допомогою штучного освітлення є можливість створити свою власну атмосферу вночі і забезпечити захоплюючий контраст із денною ситуацією. Проте штучне освітлення не може замінити всі якості денного світла.

Щоби повністю прочитати книгу — вам потрібно придбати її тут :)

Інші статті

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner